0
Bubulutza

Exploatare Motor Benzina cu Turbo

Recommended Posts

asa cum spune si titlul topicului as vrea sa stiu care este cel mai corect mod de exploatare a motoarelor benzina cu turbina. (si compresor daca aveti icon_wink.gif ). cum este corect sa exploatezi motorul?

 

va spun ce stiu eu pana acum (si va rog sa ma iertati dar nu stau prea bine la acest capitol icon_sad.gif ): daca mergi o perioada cu motorul in turatii si apoi esti nevoit sa opresti masina este bine sa mai lasi motorul pornit 5-10 minute pentru racirea turbinei.

si ca nu este bine sa fortezi motorul atunci cand este rece!

ma intereseaza si daca pot aparea probleme in modul urmator de exploatare: mergi incet subturat - si apoi o fortezi maxim cu pedala la podea- sa zicem intr-o depasire, dupa care iar mergi incet....si tot asa...va fi afectata turbina pe termen lung?

Sa va spun de ce intreb:

pe DSG in Drive ii da viteza a 6-a pe la 65-70 km/h...n-am ce sa ii fac decat sa stau tot timpul sa ii dau inferioara....n-am cum sa merg tot timpul pe Sport ca nu m-am dilit cu capul icon_lol.gif scuzati exprimarea icon_redface.gif

intrebarea cu depasirea este asa: eu pe la 70-80 sunt a 6-a da? din natura cutiei de viteza...bun...vreau sa depasesc : ii dau pedala (nu pentru ca m-as baga la depasiri la limita, ci pentru ca imi place cum te lipeste de scaun icon_wink.gif ) - in functie de cat de tare apas pe pedala ea retrogradeaza...a 3-a ...a 4-a...depinde....aici intervine intrebarea: merg subturat da? ii dau pedala sare in ture pana aproape de rosu...depasesc ...apoi ea ii da iar a 6-a...regimul asta de exploatare poate dauna motorului , in special turbinei - pe termen lung?

orice alte sfaturi mai aveti sunt bine venite!

 

multumesc anticipat! icon_wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Conditiile de baza in utilizarea eficienta a motoarelor echipate cu turbo-compresor sunt urmatoarele:

 

- sa astepti sa-i dai forja dupa ce se incalzeste uleiul (atentie uleiul nu apa)

- dupa forja sa nu opresti brusc motorul (acuma daca mergi prin aglomeratia de la ora 5 cand mai mult stai pe loc decat mergi poti sa-l opresti direct), sau daca nu ai chef sa astepti poti cumpara un turbo timer - asta pentru ca palele turbinei se rotesc in inertie pana se opresc iar daca se opreste motorul, axul turbinei care actioneaza palele nu va mai fi lubrifiat

- sa nu te zgarcesti la consumamile si sa pui in el ulei bun

- sa schimbi uleiul mai des (chiar daca pe bidon scrie ca e sintetic si ca tine 12.0000-15.0000 o turbina nu iarta uleiul si-l depreciaza mult mai repede)

- la cateva schimburi de ulei sa cureti conducta care alimenteaza turbina cu ulei

- sa ai grija sa nu detoneze

- sa ai grija sa nu fie amestecul de benzina prea sarac

(ultimile 2 in caz ca te apuci sa faci modificari)

 

Ideea de baza la exploatarea motorului turbo este ca turbina sa porneasca eficient. Asta inseamna sa nu apesi brusc pe acceleratie de la turatii inferioare celei de cuplu. La masina ta de exemplu turatia optima minima la care trebuie tinut motorul este de 2200-2500 rpm. Nu este recomandat sa mergi cu motorul subturat.

In cazul cutiei DSG, sunt convins ca exista anumite setari software care tin cont de exploatarea corecta a turbinei.

 

Intrebarea mea ar fi daca tu esti sigura ca la 60-70km/h esti in viteza a 6 a (adica te avertizeaza undeva ca esti in aceasta viteza?)...iar ca sfat:urmareste in permanenta turometrul sa vezi la ce turatie iti tine DSG-ul motorul in diferitele trepte de viteza...eu tind sa cred ca nu o tine niciodata mai jos de turatia de cuplu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radu:

pe DSG ai un afisaj pe bord care iti indica in ce viteza esti - niste poze mai jos - e o cifra jos in dreapta in primul cadran - aia e viteza

de regula pe Drive o tine subturata sa nu fie turbina in functiune tot timpul...se vede si in poze - daca sare de 2000 RPM schimba superioara...

Pe Sport tine tot timpul turbina in functiune sta pe la 2000-2500, dar asta numai pe setarea Sport a cutiei de viteza...asa cum ziceam nu vreau sa stau tot timpul pe Sport... :)

 

ce am retinut pana acum: fara accelerari violente - nici macar atunci cand e uleiul cald da?

img4602a.th.jpg

img4603q.th.jpg

img4502e.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

E foarte bine daca iti arata pe display viteza in care te afli.

Poti sa apesi pana la capat pe pedala de acceleratie atata timp cat motorul se afla la turatia de cuplu (adica in care turbina intra in functiune) si anume la 2200-2500rpm.

Cu riscul de a ma repeta, masinile cu turbina nu se tin sub turatia de cuplu pentru ca nu se mai unge axul turbinei...in plus de asta masina pe care o ai tu nu este o masina cu care sa mergi la consum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ce este fenomenul "surge"?

Compresorul reprezinta o pompa care poate furniza presiune de aer intre anumite limite. Aceasta pompa nu este una pozitiva, adica nu poate tine presiunea pe care o furnizeaza. Mai simplu, daca astupam iesirea compresorului cu mina presiunea nu se acumuleaza peste o anumita valoare. (Imaginati-va un tub in interiorul caruia se gaseste un ventilator)

Fiecare turbina are un grafic in coordonate 2D care specifica diferenta de presiune pe care compresorul o poate produce intre intrare si iesire (pe axa Y) si rata de curgere a aerului, flow-rate (pe axa X). Pe acel grafic se defineste o linie, in extrema stinga, care reprezinta diferenta de presiune minima pentru un anumit flow-rate, linie numita "surge line".

Cum se traduce acest lucru? Motorul are pentru o anumita turatie o rata de curgere bine precizata, dependenta numai de turatia acestuia (rpm). In cazul in care turbina furnizeaza presiune peste flowrate-ul motorului, din motive de talpa la greu si mape de tuning prost adaptate sau din cauza de mecanism VNT blocat, atunci turbina intra in zona de rezonanta dincolo de linia surge.

Ce se intimpla in zona surge? Apar pulsuri de presiune intre intrarea si iesitea compresorului, la o frecventa de rezonanta a materialului din care este facut acesta, pulsuri care pot rupe palele compresorului.

 

Explicatia este luata de pe un forum coleg (VW), de pe aria TDI. Dar cred ca este aplicabila pentru orice motor turbo.

Topicul are mai multe posturi, dar concluzia este sa nu faci accelerari bruste si/sau puternice atunci cand motorul se afla sub turatia de cuplu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

e corect! nu este bine sa o accelerezi brusc daca e subturata...recunosc am facut si asta ca imi placea cum retrograda ea singura...acum nu mai fac...sper sa nu fi produs vreun damage iremediabil ca era si in rodaj... :mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

0